Ruotsissa on sellane, muuallakin on sellane - mutta meillä ei. TYP oli ja.. niin.. Islamilaisilla on kohta puolue eikä heillä ole yhtään sen järkevämpi nimi tai puoluetavoite kuin piraateillakaan. Joten mitä jahkaillaan? Sitä ettei piraattipuolue ole mediaseksikäs? Toimii se kaikissa muissakin maissa mitkä on suoraan kopioinu alkuperäisen piraattipuolueen suunnat. Miksei vaan kopioida niitä (ooh, kopioidaan...) ja tehdään tännekkin se puolue - saisivat ruottalaiset AP2P:t nenille kun suomessakin osataan jotain muutakin kun vain ottaa rahaa vastaan. Puhumattakaan siitä että Falkvingekin pääsisi helposti tänne aukomaan päätään meidän mediassa.
Pistin tahallani kysymyksen tänne, kun virallisella palstalla siitä on keskusteltu jo täysin hedelmättömästi.
Kiitos.
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety."
Hmmm
Ja joku ahne sika johtoon, joka rakentaa valtion rahoilla Suomen kalleimman sillan omalle mökilleen ja jakaa historian suurimmat elokuvatuet puolisolleen.
Sellaista tai vastaavaa ahneutta ei estetä päättäjiä vaihtamalla, vaan järjestämällä suoran demokratian esim. nettiäänestyksillä.
Jos minä olisin syytettynä P2P-käytöstä, kiistäisin syytteet seuraavilla 150 perusteella.
Jos minä olisin syytettynä P2P-käytöstä, kiistäisin syytteet seuraavilla 300 perusteella ( OSA II )
Ehdottomasti
Samaa olen miettinyt lähestulkoon siitä asti kun Ruotsin Piratpartie perustettiin. Tarvitaan vain ne muutama jotka homman laittaisivat liikkeelle... Uskoaksenin näitä löytyy piraattiliiton takaakin??
Nyt alkaa olla aika toimia!! Jos Ruotsissa onnistuu, niin miksei meilläkin?
Aivan
Olisihan se aika. Luulisi nyt löytyvän ne pari johtohahmoa jotka laittaisivat kiven pyörimään. Itse en kyllä kuulu niihin johtohahmoihin, mutta olen kyllä valmis auttamaan ja panostamaan asiaa täysillä, jos löytyisi vaan hän (ne?) jolta löytynee tätä johtajan taitoa ja riittävästi uskoa asian edistämiseen.
-------------------------------------------------------------------------------
Tekijänoikeusmafia on ainoa oikea mafia nyky yhteiskunnassa
ja koska olen vapauden ja vapaan kulttuurin ehdoton puolustaja, niin se tekee minusta muka piraatin
ja koska olen vapauden ja vapaan kulttuurin ehdoton puolustaja, niin se tekee minusta muka piraatin
Kivaa että keskustelua
Kivaa että keskustelua syntyy. Nyt tarvitaan vain ne miehet/naiset jotka haluavat leimautua koko kansan piraateiksi ja saada mainetta ja kunniaa sekä teoston ikuisen vihan. Niin, ja kenties eduskuntapaikan seuraavien vaalien jälkeen.
Eli mitä tarvitaan - kannattajakortteja nyt varmaan ekaksi - vai olikos se ry ekaksi vai mitä.
Eli mitä tarvitaan -
Eli mitä tarvitaan - kannattajakortteja nyt varmaan ekaksi - vai olikos se ry ekaksi vai mitä.
Ensiksi se ry ja sille 5000 kannattajakorttia, jotka tarvitaan puolueen perustamista vartan.
Mutta aluksi pitäisi olla vähintään pari tai kolme sanavalmista johtohahmoa, jotka uskaltavat esiintyä julkisuudessa omalla nimellään ja naamallaan. Jostain syystä kukaan Piraattiliiton ylläpitäjistä ei kuitenkaan käytä omaa nimeään julkisuudessa, ainakaan silloin kun esiintyy Piraattiliiton edustajana.
Toisaalta joku voisi ilman puoluettakin asettua ehdolle vaaleissa Piraattiliiton edustajana.
"Jostain syystä kukaan
"Jostain syystä kukaan Piraattiliiton ylläpitäjistä ei kuitenkaan käytä omaa nimeään julkisuudessa, ainakaan silloin kun esiintyy Piraattiliiton edustajana."
Vaikka minä nyt yleensä netissä käytänkin nimimerkkiä, niin en kuitenkaan pyri pitämään oikeaa nimeäni piilossa. Ja julkisuudessa sitten tietenkin aina omalla nimellä.
Entäs sinä
Olisitko sinä mr_zombie valmis olemaan esimerkiksi yksi näistä hahmoista? Itse en näkisi siinä mitään haittaa vaikka sinä olisitkin yksi näistä ns. Puhujista. Ainakin tämän pienen tiedon perusteella mitä minulla sinusta on niin vaikutat tietäväsi mistä puhut.
En ainakaan tällä
En ainakaan tällä hetkellä. En koe, että panokseni piraattiliikkeelle toteutuisi parhaiten puoluetoiminnassa. Pysyttelen mieluummin (ainakin pääosin) ulkoparlamentaarisessa liikkeessä.
Tässä jotain
Tästä linkistä löytyy vähän tietoa heille, jotka eivät ole nyt niin perillä kyseisestä asiasta, siis puolueen perustamisesta.
http://www.vaalit.fi/15365.htm
Mielestäni olisi hyvä
Mielestäni olisi hyvä, jos kokeilu mielessä järjestettäisiin "kansanäänestyksiä" netissä Piraattiliitossa.
Jos niiden tulokset on hyviä, niin koko puolue voisi toimia siltä pohjalta. Se estäisi korruption, suurta määrää kun ei voi lahjoa jäämättä kiinni esim. 5000 ihmistä. Sitä vastoin yhden voi.
Sellaisten kansanäänestyksien järjestäminen ei ole vaikeeta. Kokeilemalla ei menetä mitään.
Se lisäksi innostaisi kansan keskustelemaan, kun voi oikeesti vaikuttaa. Nykypäättäjät kun taas haistattaa lähinnä paskaa joka päivä koko kansalle. Heitä ei voisi vähempää kiinnostaa, siksi harva jaksaa kirjoitella. Avoimuus toisi taas lisää ideoita...
Perustuslainkin mukaan valta kuuluu kansalle. Nyt on a$ka selvää ette$ kansanedustajat a$nakaan kansaa edusta.
-----
YK tutkii 250 korruptiotapausta järjestön sisällä
http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/oikea/id79604.html
Venäjällä annetaan lahjuksia 188 miljardia euroa vuodessa.
ps. Venäjä on tuossa meidän naapurissa.
Jos minä olisin syytettynä P2P-käytöstä, kiistäisin syytteet seuraavilla 300 perusteella ( OSA II )
Aivan
Juu, En itsekkään nyt pyri kovin anonyymi olemaan, sakang tulee minun nimestäni, eli: Saska Kangassalo (Otetaan sa etunimestä ja kang sukunimestä ja tadaa!)
Mutta asiaan. Tuo kansanäänestys ei ole huono idea ja kuten sanoit, että ei varmaan kovin vaikea järjestää, mutta sitten nousee kysymys, että kukaa sen tekee?
Kuten taisin aiemminkin sanoa niin olen itse kyllä valmis olemaan asiassa mukana, mutta tarvitaan siihen muitakin. Lisää porukkaa ja vaivaa. Onko kovin moni sitten tosiaan valmis täällä lähtemään mukaan ja olemaan loppuun asti mukana? Tämä nimittäin ei olisi mikään tyyliin viikonlopun juttu vain.
Messissä _o/ "Taiteilijan
Messissä _o/
"Taiteilijan ammatti ei ole tärkeämpi kuin kenen tahansa muun ammatti! <=> Taiteilijan toimeentulo ei ole tärkeämpi kuin kenen tahansa muun toimeentulo!"
\o/ -messissä!
\o/ -messissä!
"...Do we really need our leaders or do they need us, where do they lead us? I'll tell you; down, down, down..." (Promoe - Up!)
Joo kyllähän sitä varmaan
Joo kyllähän sitä varmaan moneen lähtisin, mutta asun niin kaukana kaupungeista ja ei ole edes äänioikeutta niin voin heittää vaan haaveeni kansanäänestykselle.
PS: Enkä taida olla ainut
¤Olemme tänään sitä mitä te olette huomenna¤
¤Olemme tänään sitä mitä te olette huomenna¤
Sitoutuminen
on enemmän ja enmmän kirosana kielenkäytössämme. Sitoutumaan tavallisesti joudumme, harvoin _saamme_ sitoutua johonkin asiaan. Pelkäämme sitä jonkin verran. Meidän on vaikea sitoutua polittisiin, uskonnollisiin tai muihinkaan järjestöihin tai aatteisiin. Emme halua sitoutua, koska emme luota.
Kännykkään (liittymään) tai kannettavaan tietokoneeseen olemme sen sijaan valmiita sitoutumaan pariksikin vuodeksi. Ei se ole kuin pari kymppiä kuussa!
Ei ole aikaa, ei ole resursseja, "ei niitä rahoja ole missään".
Lasta pitäisi kotona hoitaa vuoden ajan ja samalla jotain saada aikaan opiskelunkin kanssa. Ja on muitakin aspiraatioita.
Kuitenkin kiinnostus aatteeseen on voimakas. Piratismiin tai "copyleftiin" olen jo älyllisesti sitoutunut, joskin jos havaitsen olevani asiassa väärässä missään vaiheessa, ymmärrän velvollisuutenani olevan näkemyksen muuttaminen, joskin tätä skenaariota pidän erityisen epätodennäköisenä.
Onko minulla pätevyyttä? Tuskin. Hulluja ajatuksia joskus jostain syövereistä kumpuaa ja ideologioita uskon jotenkin pystyväni lukemaan. Argumentointi sen sijaan takkuaa. Keskittymiskykyni häiriintyy pian väitteiden kasautuessa ja faktatiedon tulviessa. En ole yleensä ollut se henkilö, joka saa rattaat pyörimään ja asioita tapahtumaan. "Puhua se kyllä osaa, mutta missä ovat teot!" Siinä mielessä edellytyksiä on poliitikoksi. Mutta vain pieni osa puolueessa työskentelevistä ja vaikuttavista ihmisistä on varsinaisia "poliitikkoja". Ehkä tuota sanaa pitäisi vältellä niin kauan kun mahdollista?
Nimellä esiintyminen ei ole minulle este, varsinkaan kuin se olisi tässä asiassa ilmeisen tarkoituksenmukaista. Eikö voisi olla järkevää kerätä jonkinlainen lista henkilöistä, jotka olisivat jollain tavalla valmiita toimimaan piraattipuolueessa? Täällä on myös puhuttu piraattiaiheisesta julkaisusta. Moni oli valmis antamaan oman panoksensa siihen.
Mikko Rauhala
Tähän puoluehommaan kannattaa hakea ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneet nimenomaan puolue- ja eduskuntatyöstä. Yksi vahva hahmo, jonka kiinnostusta kannattaa ilman muuta kysyä, on Mikko Rauhala - hän on ollut aktiivinen jo masinointiliikkeessä, tehnyt pelottomia julkisuustempauksia, edustanut TV:ssä Piraattiliittoa ja oli vahvasti piraattilipun alla ehdokkaana jo edellisissä eduskuntavaaleissa.
Suomi tulee tarvitsemaan oman Piratbyrånsa eli Piraattiliiton jatkossakin, joten kummallekin puolelle tarvitaan vahvoja ja motivoituneita toimijoita. Piraattiliiton tiedotustoiminta on auttanut paljon henkisen ilmaston muuttamisessa, ja se tulee olemaan ehkä vielä tärkeämpää, sitten kun taistelu leviää myös puoluepolitiikkaan ja eduskuntaan.
Piraattipuolueen
Piraattipuolueen perustamista tulisi pohdiskella pitkään ja hartaasti, eikä lähteä perustamaan sellaista vain, koska se on trendikästä ja coolia.
TYPin osalta nähdäkseni epäonnistuminen perustui siihen, että se lähti enemmän yhteiskuntavisioinnin kuin politiikan tekemisen tielle. Ei yhteiskuntavisioinnissa sinänsä mitään pahaa ole, mutta poliittisen puolueen tulisi ensisijaisesti keskittää resurssinsa politiikan saralla toimimiseen. TYPissä keskusteltiin lähinnä sitä, millainen puolue olisi kiva, mutta ei lähdetty toteuttamaan sitä käytännössä (edes kannattajakortteja ei saatu kerättyä).
Koska piraattipuolueen visio on jo varsin selkeä, niin siihen läpikäymiseksi tuskin tarvitsisi tuhlata kovin paljon aikaa. Strategian suunnittelu on sen sijaan paljon olennaisempaa. Pelkkä puolueen olemassaolo ei saa muutoksia aikaan.
Millä aikataululla puoluetta lähdetään rakentamaan? Ketkä ovat avainhenkilöt, saadaanko olemassaolevista puolueista kokeneita toimijoita mukaan? Mihin tarvitaan rahaa, ja mistä raha saadaan? Mihin vaaleihin osallistutaan ja millaiset kampanjat ovat toimivia? Millaista toimintaa ylläpidetään vaalien välillä, jotta ihmisten kiinnostus ei pääse kuihtumaan?
Poliittisen puolueen pyörittäminen vaatii paljon vapaaehtoistyötä. Jos siihen ei löydy tarpeeksi porukkaa, niin hommakaan ei etene. Varmasti moni haluaa mainostaa tutuille ja tuntemattomille piraattipuoluetta, mutta kuinka moni on oikeasti valmis tekemään käytännön työtä puolueen pyörittämiseksi, propagandan tuottamiseksi, luomaan verkostoja ja ottamaan aktiivisesti yhteyttä ja keskustelemaan muiden poliitikoiden ja byrokraattien kanssa, esiintymään julkisuudessa omalla nimellään ja naamallaan, jne.
Kuten VV tuossa ylempänä kirjoittikin, täällä tosiaan tarvitaan myös laajemman tason ulkoparlamentaarista kansalaisliikettä. Sitä kautta saadaan vakaa pohja piraattipuolueelle, eikä se jää pienen porukan näpräämiseksi. Siksi näen Piraattiliiton toiminnan varsin olennaiseksi myös tulevaisuudessa, sen jälkeen kun piraattipuolue on perustettu. Ja mikä ehkä olennaisinta, me tarvitsemme kunnolliseen immateriaalioikeusreformiin myös laajaa kannatusta muiden puolueiden jäseniltä. Se helpottuu huomattavasti, mikäli toimijana on myös puolueista riippumaton kansalaisjärjestö, johon kaikki voivat tulla mukaan. Siksi Piraattiliitosta ei kannata lähteä muodostamaan puoluetta, vaan puolue täytyy tehdä rinnakkaisena projektina.
Kaikki saataisiin mukaan sillä
Kaikki saataisiin mukaan sillä olisi puolue, joka äänestäisi kansanäänestyksien mukaan, joita täällä järjestettäisiin.
Varmasti jokainen miulummin äänestäisi miulummin itse asiasta, kuin antaisi jonkun Tanja Saarelan edustaa itseään eduskunnassa. Eikös ole houkuttelevaa ?
Ja se että täällä argumenteilla voisi vaikuttaa myös muihin, johtaisi vilkkaaseen keskusteluun ja väittelyyn, koska se oikeesti vaikuttaisi asioihin (muitten äänestämisiin). Vertaa siihen, että Tanja Saarelaan ja kumppaneihin ei vaikuttanut vaikka puoli kansaa huuteli netissä.
Ja mikä parasta kun vaikka 30 000 ihmistä väittelisi, niin sieltä saattais nousta esiin loistoideoita. Vertaa siihen, että 200 kansanedustajaa käyttävät minuutin puheenvuoron, jos edes ovat jaksanneet raahata persettänsä eduskuntaan. Nerokkailla lailla voisi olla tärkeä merkitys suomen hyvinvoinnille.
Lisäksi kansanedustajat voi olla lahjottuja. 30 000 ihmistä ei voi lahjoa.
ps. digitodayn gallupin mukaan 98% vastusti Lex Karpelaa.
Perustuslainkin mukaan valta kuuluu kansalle.
Puolueohjelma olisi siten yksinkertainen. Kaikkien olisi helppo tajuta se: valta kuuluu sinulle.
TYP taisi kompastua siihen, että puolueohjelma taisi olla vähän vaikea sisäistää. eikä se tainut olla heille itsellekään selvä.
puolue, joka äänestäisi kansanäänestyksien mukaan
Kaikki saataisiin mukaan sillä olisi puolue, joka äänestäisi kansanäänestyksien mukaan, joita täällä järjestettäisiin.
[...]
Puolueohjelma olisi siten yksinkertainen. Kaikkien olisi helppo tajuta se: valta kuuluu sinulle.
Näin saamme aikaiseksi munattoman "koko kansan" puolueen, jolla ei ole mitään selkeää suunnitelmaa tai päämäärää.
Hmmm
Mä luulen, että se olisi suomen seuratuin ja keskustelluin ja mielenkiintoisen keskustelupaikka.
Kannattaisi kokeilla "kansanäänestystä", sellaisen softan pistänee ylös 10 minuutissa, eikä se maksa mitään, eikä sitä kokeilemalla menetä mitään.
Kokeilu olisi siis hyvä.
Epädemokraattisempaan suuntaan tuskin voi mennä kuin nykyään, 98% äänesti digitodayn gallupissa lex karpelaa vastaan, silti se säädettiin....
En oikein usko, että siitä huonompaan suuntaa voi edes mennä, teki mitä vaan. 98% luvusta on hyvä lähteä parantamaan.
Ei lain puolesta, mutta
yksittäinen gallup jollakin sivulla, ei välttämättä kerro mitään koko kansan mielipiteestä.
Siksipä siihen ei voi vedota sen kummemmin ainakaan minään faktana.
-liitto ja -puolue
tukevat toisiaan, mutta tosiaankin molempia tarvitaan eri funktioihin. Liittoon on ehkä helpompi saada porukkaa ja toisaalta piraattiliiton toiminnan näkisin vapaampana kuin -puolueen. Älkää pyytäkö tästä tarkennusta.
Piraattiliitto julkaisisi lehteä (varsinkin digitaalisessa muodossa), järjestäisi esim. kyselyitä, tiedotusta ja osallistuisi yhteiskunnalliseen keskusteluun aktiivisesti. Muita liiton mahdollisia toimintamuotoja pitäisi alustavasti käsitellä perustamiskokouksessa (jota taas pohjustetaan esim. näissä keskusteluissa), mutta niitä voidaan myöhemmin muuttaa liiton periaatteiden mukaisesti ja -puitteissa.
Kumpi ensin, liitto vai puolue? Ehkä hyvä malli olisi perustaa ensin piraattiliitto, jonka aktiivisen toiminnan pohjalta voidaan myöhemmin perustaa puolue.
Puolueesta....
Olen erittäin kiinnostunut asiasta, mikäli lähtee etenemään. Vaan riittääkkö enää henkinen kapasitetti, onkin sitten toinen kysymys. Kiistatta nuo Ruotsalaiset "piraattien" johtohahmot ovat erittäin teräväpäistä porukkaa ja heidän argumentointinsa on niin huippuluokkaa, että se saa antipiraatit näyttämään suorastaan idiooteilta. Mutta kuten jo sanoinkin, niin kiinnostunut olen kokoontumaan, mikäli saadaan tuo homma tosissaan liikkeelle. Sen jälkeen siteen voi jakaa nitä tehtäviä. Mutta itsekin kaipailisin Suomeen tällaista puoluetta, jolla olisi ihan todellista päämäärää vaikuttaa asioihin joihin nykyisellä eduskunnallamme ei kertakaikkiaan resurssit ja osaaminen riitä.
Lisäksi tää meidän palstojen "kukkulan kuningas" voisi kohta jo julkaista menestyskirjan "euroopan ihmisoikeus ja sen polkumarkkinat sekä raiskaaminen suomen oikeusistuimessa sekä eduskunnan vajaaistunnoissa" kaikista näistä pykälistään ja tilastoistaan, joita on täällä loppumattomasti jaksanut toistaa. Tällaisella "osaamisella" olisi varsinkin jo aika astua kaapista esiin ja alkaa todenteolla ihan julkisesti keskustelemaan näistä asioista ja tekemään töitä muiden nyt vaikeuksissa olevien hyväksi esim. menemällä oikeusistuntoon esittämään nuo 150 argumenttiaan. Sillä tällä miehellä tuntuu laki olevan paremmin hallussa, kuin kellään!! Tästä jos mistä olisi ihan todellista hyötyä, jos herra on tosiaankin näin pätevä, kuin pitäisi tuhansista viesteistä ymmärtää. Ja tämä ei todellakaan millän pahalla!!
Samaa mieltä Homer S:n kanssa
Olen samaa mieltä Homer S:n kanssa, koska kukkulamme kunkulta tuntuu löytyvän asiaa aina vaan lisää, niin hän olisi yksi hyvä esimerkki niistä johto hahmoista jota tarvitaan. Luulen, että saattaa olla myös ainoita vaihtoehtoja täällä.
Sinänsä kun miettii
Sinänsä kun miettii tarkemmin sitä perustamista, niin vaikeinta tällä hetkellä on:
-Löytää keulahahmo(t)
-Pitää perustuskokous (suurin ongelma lienee pirstoutuneisuus ympäri suomea)
-Perustamiseen (yhdistys ja puolue) liittyvät rahat/maksut
Eihän yhdistyslaki ole tarkka sen suhteen että perustuskokous tarvitsee pitää fyysisesti, ja jos täytyy pitää, miten tulevaisuuden kokoukset - voiko ne pitää vaikka irkissä vai muualla online, kunhan saa pöytäkirjat allekirjoitettua?
Kyllä multa esimerkiksi löytyy sen vertaa aikaa, että voisi pistää pari tikkua ristiin että saisi hommat luistamaan.
Ja se vaikeimmalta tuntuva 5000 kannattajakortin kerääminen, ei välttämättä ole niin vaikeaa - veikkaisin että kriittisiin kohtiin sijoittamalla saisi äkkiä tehtyä 'muutaman' - sekä tietenkin voi pyytää avustusta netin kautta jos luo tulostettavissa olevan kortin.
Näinkin kyllä
Eikös näitä asioita saisi hoidettua järjestämällä esim. "Piraattilanit" tjms? Siinä olisi osallistujille jo enemmänkin syytä saapua paikalle hieman kauempaakin. Lisäksi tapahtumalla voisi kerätä jonkunlaista rahoitusta pääsymaksun (mahdollisesti vapaaehtoisen?) muodossa. Lisäksi jos aloitetaan siellä kannattajien allekirjoitusten kerääminen, voidaan samalla värvätä muita kannattajien haalijoita.
Mitä mieltä olette, voisiko toimia?
Varmasti voisikin, mutta
Varmasti voisikin, mutta vastaan tulee sama ongelma kuin aikaisemminkin, eli joku johtohahmo olisi pakko olla että kyseinen tapahtuma saataisiin käyntiin.
Watashi wa nani?
Kakumei banzai!
olen aika skeptinen, mutta toiveikas
Katselkaapa nykyisin valtaa pitäviä puolueita. Kaikilla on enemmän tai vähemmän selvät agendat sisä- ja ulkopolitiikkaa myöten. Haluaako kukaan äänestää puoluetta, jolla ei ole sanottavaa mihinkään muuhun kuin tekijänoikeusagendaan. TYP tavoitteli jotakin yleispätevää munatonta puole-ohjelmaa ja silloin loppui mielenkiinto kaikilta. Mitä piraattiliitto tekisi toisin. Mitä se äänestäisi erinäisiin eduskunnassa puitaviin asioihin? Kaikkiin ei paikalla paitsi TO-asioihin?
Jos eduskuntaan haluaisi vaikuttaa pitäisi varmaan lobata enemmänkin eduskunnassa istuvia zombieita kuin yrittää päästä itse paikalle. Näinhän Ruotsissa on menestyksekkäästi tehty.
Mielipide
Zirex:
Eihän yhdistyslaki ole tarkka sen suhteen että perustuskokous tarvitsee pitää fyysisesti, ja jos täytyy pitää, miten tulevaisuuden kokoukset - voiko ne pitää vaikka irkissä vai muualla online, kunhan saa pöytäkirjat allekirjoitettua?
Minä:
Luin nämä uusimmat kommentit ja muodostin niiden perusteella oman mielipiteen asiasta. Kuten Zirex sanoi niin eihän nyt noiden kokousten tarvitse välttämättä olla fyysisiä. Esim. irc:n välityksel, sit vaikka käyttämällä jotain puhe softaa kuten ventrilo ja teamspeak, johon nyt minulla olisi kyllä tarjota servereitä lainaksi tarvittaessa.
Winder:
Eikös näitä asioita saisi hoidettua järjestämällä esim. "Piraattilanit" tjms?
Minä:
Sinänsä hyvä idea, mutta onko se kovin realistinen vaihtoehto? Olisiko tosiaan mahdollista saada tarpeeksi porukkaa paikalle jotta se onnistuisi? Minä epäilen asiaa kyllä henkilökohtaisesti. Maksu puoli? Uskon kyllä, että jos porukkaa tulisi niin kyllä nyt varmaan pienimuotoinen lahjoitus kaikilta onnistuisi, mutta sitten kysymys: Kenelle rahat? Meinaan ensin pitäisi sopia johto henkilöistä jne.
zassi:
Varmasti voisikin, mutta
Varmasti voisikin, mutta vastaan tulee sama ongelma kuin aikaisemminkin, eli joku johtohahmo olisi pakko olla että kyseinen tapahtuma saataisiin käyntiin.
Minä:
Kuten edellisessä vastauksena sanoin ja zassi kommentoi asiaa tässä, niin ne johto hahmot tosiaan tarvittaisiin. Tälläkin keskustlualueella on muutamia ehdotettu, mutta kukaan ei ainakaan toistaiseksi ole ollut kiinnostunut. Onhan se tosiaan vastuullinen ja aikaa vievä homma, että en ihmettele vaikkei vapaaehtoisia kovin helpolla löydy. Jos tulee mieleen ehdokkaita niin senkus ehdotatte, niin katsotaan mitä mieltä porukka on...
ohplzstfu:
Katselkaapa nykyisin valtaa pitäviä puolueita. Kaikilla on enemmän tai vähemmän selvät agendat sisä- ja ulkopolitiikkaa myöten.
Jos eduskuntaan haluaisi vaikuttaa pitäisi varmaan lobata enemmänkin eduskunnassa istuvia zombieita kuin yrittää päästä itse paikalle. Näinhän Ruotsissa on menestyksekkäästi tehty.
Minä:
Ensiksi, olet täysin oikeassa. Pelkästään tällä TO asialla ei pitkälle pötkitä, mutta kysymys kuulu, mitkä muut asiat voisivat olla sopivia piraattiliiton agendaiksi? Itse en osaa nyt näin suoralta kädeltä vastata, mutta kaim joillain on ehdotuksia?
Eduskuntaan olisi kyllä kaikista helpoin vaikuttaa, mutta ainoa edes vähän varteen otettava vaihtoehto mielestäni on J:Kasvi. Häntä pitäisi lähestyä vähän tarkemmin tässä asiassa, koska jos hän alkais ruotsalais politiikkojen tavoin puhumaan tästä TO asiasta, niin se voisi myös herättää muitakin eduskunnassda.
kuten otsikko kertoo, niin nämä siis ovat täysin omia mielipiteitäni.
Itse olisin vapaaehtoinen, mutta...
...Alaikäinen kun olen vielä seuraavat puolitoista vuotta, en juurikaan voi auttaa :/ Tiettyjä asioita voin hoitaa, kuten järjestää esimerkiksi paikkoja tai kerätä nimiä, mutta käytännössä ei minua voi johtohenkilöksi ottaa.
o/
Mukana...Toisaalta oman firman ylläpito vie suhteellisen paljon aikaa, tosin tämä tuo mukaanaan huomattavasti kokemusta niin esiintymisestä kuin argumentoinnista...
pilkun viilauksena: älkää käyttäkö sanaa propaganda! Natsi-Saksa toi ko. sanalle ikävän kaiun. Käyttäkään mielummin sanaa agitoida, pitkälti sama asia, kuulostaa paljon ystävällisemmältä...
Mielelläni oman naamani sekä nimeni uhraan piraattipuolueen eteen, mutta firman ajaminen vie taustatyöaikaa, kuten myös esiintymis aikaa huomattavasti, joten en ole varma olenko paras mahdollinen ehdokas.
Muistaakseni Ruotsissa piraattipuolueen jäsenien yhteinen linja on juurikin TO-asioissa, muissa asioissa kukin jäsen on vapaa ajamaan asioita parhaaksi katsomallaan tavalla. Tosin voisimme ottaa, jo aikaisemmin mielessäni olleen idean, opiskelijoiden edun ajamisen secondääriseksi sisäpoliittiseksi linjaksi. Ulkopolitiikassa halveksutaan kaikkea salailua, ylivaltaa sekä kansalaisoikeuksien polkemista, sekä yritetään ajaa em. asioita parempaan suuntaan. Tämän lisäksi voisi olla poliittisesti hyväksi katsottavaa ajaa Suomen esille tuontia kansainvälisesti hyvän laadun ja korkean teknologian maana, sekä maana jossa kansalaiset ovat vapaita(ja kyllä, politiikassa valehdellaan päin naamaa).
Kaikki tämä on kuitenkin enemmän tai vähemmän muidenkin puolueiden listalla, mutta jos piraattipuolue ajaa vain näitä asioita niin saattaisimme saada huomattavasti enemmän ääniä.
5000 kannattaja korttia ei uskoisi olevan ylivoimainen kysymys, jopa äitini täyttää sellaisen jos asian hänelle oikein perustelee...
"Muistaakseni Ruotsissa
"Muistaakseni Ruotsissa piraattipuolueen jäsenien yhteinen linja on juurikin TO-asioissa, muissa asioissa kukin jäsen on vapaa ajamaan asioita parhaaksi katsomallaan tavalla."
Ei, vaan Ruotsissa oli tarkoitus "vaihtaa" muiden asioiden kannatus muiden puolueiden kannatukseen immateriaalioikeusasioissa. Jos Piratpartiet olisi ylittänyt neljän prosentin äänikynnyksen ja päässyt sikäläiseen eduskuntaan, se olisi ollut vaa'ankieliasemassa kahden blokin, porvareiden ja sosialistien välissä. Koska ne kaksi blokkia olivat suhteellisen tasavahvoja, olisi Piratpartiet suurella todennäköisyydellä päässyt vaikuttamaan siihen, kumman puolelta tulee pääministeri. Ja pääministeri olisi tullut siltä puolelta, joka lupaisi tehdä enemmän Piratpartietin tavoitteiden eteen. Vastineeksi tästä Piratpartietin edustajat olisivat kannattaneet muissa asioissa sitä, mitä kyseinen blokkikin kannattaa.
Varsin nerokas strategia, harmi ettei Suomessa ole niin yksinkertaista päästä samaan tilanteeseen. Mutta periaatteessa kyllä ihan mahdollista, riippuu vain paljon seuraavien vaalien tuloksesta.
Muutaman asian puolue on oikea tavoite
Muutaman asian puolue on oikea tavoite. Puoluekentälle ei mahdu lisää perinteisen mallin toimijoita. Nämä asiat voisivat olla yksinkertaisesti turvattu yksityiselämä, vapaa kulttuuri ja vapaa tieto. En tiedä, onko Piratpartietin näkemys patenteista liian radikaali, mutta ainakin voisimme vaatia, että patenttiasiaa tutkittaisiin.
Ei saa pelätä sitä, että puolue tulee tarpeettomaksi muiden puolueiden ryhtyessä hiljaa kannattamaan pientä, mutta sitäkin tärkeämpää agendaamme. Silloin olemme jo voittaneet. Emme kuitenkaan ole tyytyväisiä siihen, että valtapuolueet tekevät yhden pienen myönnytyksen ja antavat asian olla! Tarvitaan todellinen reformi.
Piraattipuoluetta voidaan pitää arvoliberalistisena - kannatammehan ainakin yksityisyyttä, sananvapautta, ihmisoikeuksia ja yksilönvapautta. Sen sijaan taloudellisesta liberalismista piraatit ovat erimielisiä, joten siihen suuntaan ei kannata leimautua. Muutenkin pitää tehdä selväksi, että olemme realisteja konkreettisella asialistalla eikä haaveilijoita ylevien periaatteiden perässä.
Puolueen itsensä täytyy ehdottomasti välttää ottamasta kantaa vasen-oikea-akselilla tai sitoutumista liian rajoittaviin aatteisiin.
No ainakin jäseneksi liittyisin..
Osaan argumentoida ja piikitellä, sekä suomeksi että kapulakielellä jota kaikenmaailman virkamiehet ja -naiset suustaan ammatikseen päästävät. Mulle on ehdotettu ryhtymistä poliitikoksi tai juristiksi, mutta kutsumukseni on musiikki ja nojatuolifilosofia enkä ole taustoiltani niin puhtoinen kuin kabinettikelpoiselta poliitikolta edellytetään. Puhumattakaan siitä kuinka paljon aikaa ja vaivaa kansanedustajan työ vaatii - mulla ei ole tapana sitoutua asioihin joita en voi taata hoitavani 100%:sti. Mutta voisin kyllä esiintyä omalla nimelläni (jota en tässä kerro, sen saa kyllä selville hyvin pienellä vaivalla jos se jotakuta kiinnostaa) piraattiliiton edustajana, siitähän olisi pelkästään hyötyä muusikonuralleni. :)
Mutta asiasta kolmanteen eli noihin linjauksiin. Kansanäänystysideaa en kannata, se olisi vain yksi puoluekurin (jota pidän demokratian hengen vastaisena) muoto joka tekisi piraattiliitosta munattoman ja linjattoman eli käytännössä turhan. Puhumattakaan siitä, kuinka huonoja päätöksiä seuraisi päätettäessä tunteisiin vetoavista asioista joiden ymmärtäminen (joka on viisaiden päätösen ehdoton edellytys) vaatii suhteellisen paljon perehtymistä, mitä moni nykyinen kansanedustaja, keskivertoäänestäjistä puhumattakaan ei todellakaan olisi tekemässä. Lex Karpela olisi varmasti mennyt suorassakin kansanäänestyksessä läpi - "perkele jos tää laki ei mee läpi niin ei tuu enää koskaan idolssia," sanoo herra levypomo ja kansa tottelee. :)
Ja mitä ideologiaan tulee, piraattipuolue ei voi olla yhden asian puolue, muuten se ei eroaisi muista etujärjestöistä, paitsi eduskuntaan pyrkimisellään. Se ideologia tulee vain pukea sanoiksi, mikä on helpommin sanottu kuin tehty. Se ideologia ei löydy sieltä perinteiseltä vasemmisto-oikeisto-akselilta (eli sekä kommunistit että kapitalistit voivat löytyy toisistaan hengenheimolaisia näissä asioissa), vaan autoritäärisyys-liberaalisuus -akselilta (http://www.politicalcompass.org/), sieltä liberaalimmasta päästä. Se eroaa nykyisestä vallallaanolevasta ajattelusta, uusliberaaliudesta (tunnetaan myös Tatcherilaisyytenä, joka löytyy nimestään huolimatta löytyy em. akselilta sieltä autoritäärisestä päästä), sillä että se luottaa yksilöön ja tunnustaa maailmassa olevan muitakin arvoja kuin raha.
Haluan virallisen valvojan
Haluan virallisen valvojan edustajaksi ja keulakuvaksi.
Samoin
Virallinen valvoja on asioista parhaiten perillä. Samoin tunnettavuus on hyvä-joka on politiikassa tärkeää.
Tosin toivomuksena olisi että hivenen lukisi jotain perusteoksia perustuslaista ja rikosoikeudesta. Jos hän tekisi sen niin siinä olisi kova paketti "virallinen valvoja".
Asiaa ajaisi myös sen, että pistäisi kuvansa etusivulle, jotta vaaliuurnille mentässä ihmiset muistaisi kenestä on kyse.
Pienten puolueiden pääsy eduskuntaan halutaan estää?
Tuollainen teksti näkyy olevan Liberaalien sivulla:
Nykyisten valtapuolueiden esittämä 4 prosentin valtakunnallinen äänikynnys estäisi uusien poliittisten liikkeiden pääsyn valtakunnan politiikkaan ja uhkaisi lisäksi pudottaa muutaman nykyisen eduskuntapuolueen ulos eduskunnasta.
Onko missään näkyvillä tuota ehdotusta kokonaisuudessaan?
Voi olla vähän offtopicia
Voi olla vähän offtopicia mutta, kuiteskin tohon edelliseen viitaten.
"Demokraattinen tasavalta on paras hallitusmuoto, mutta sekään ei toimi jos on paljon tyhmiä äänestäjiä"
Eli nyt kun "me" olemme äänestäneet kansanedustajat eduskuntaan, niin se on aivan oma vikamme.
Sama rumba tulee jatkumaan pitkään näiden tyhmien äänestäjien takia
Piraattipuolue
Luettuani ainakin useimmat täältä löytyvät argumentit parlamentaarisen puolueen perustamisen puolesta ja vastaan, en oikeasti tiedä onko puolue hyvä vai huono idea. Ilmapiiri täällä tuntuu kuitenkin olevan sinänsä myönteinen ja kärkevimmät vasta-äänet tuntuvat olevan lähinnä apaattisia "ei siitä kuiteskaan mitään tuu" heittoja. Saman olen huomannut myös muilla keskustelualueilla joissa asiasta on tullut puhetta.
Minulla on oma käsitykseni siitä, millainen Suomen Piraattipuolueen tulisi olla. Yksityiskohtiin menemättä mainittakoon ainakin että (imho) puolueen tulee olla ohjelmaltaan Ruotsin mallin mukainen (koska Ruotsin ohjelma on hyvä ja siksi, että se mikä toimii Ruotsissa toimii monesti myös Suomessa). Puolueen tulee myös operoida oikeisto/vasemmisto -akselin ulkopuolella, koska nämä ääripäät ovat käymässä hyvää tahtia poliittisesti epäolennaisiksi - johan Kokoomuskin julistaa jotta "vastakkainasettelun aika on ohi". Uskon, että moni täällä on näistä asioista jotakuinkin samaa mieltä kanssani.
Itse olen sitä mieltä, että jos äänestäjät sitten ovatkin passiivisia idiootteja (kun kerran äänestävät ties ketä kansanedustajiksi) kannattaa miettiä, onko äänestäjille sitten annettu mahdollisuuksia toimia älykkäämmin. Onko kansalla ollut vaihtoehtoja? Onko vaikka Vihreät sellainen vaihtoehto? On, jos asut edustaja Wexteenin vaalipiirissä, mutta tämä ei lohduta meitä jotka emme asu. Onko muita? Perussuomalaiset mainostaa itseään "ainoana todellisena vaihtoehtona". Ehkä väite pitää paikkansa, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että heidän vaihtoehtonsa on helvetin huono. Loput vaihtoehtopuolueet ovatkin sitten näitä sinivalkoisia kansanisänmaapuolueita ja marxilais-leninistisiä työväenkommunistipuolueita. Ja tietysti liberaalit, joilla on loistava tulevaisuus takanaan ja "karjala takasin!" presidenttikampanja.
Tämähän ajaa jo politiikasta erityisesti kiinnostuneenkin apatian partaalle!
Tässä vaiheessa kuuluisi sanoa, että Piraattipuolue on ehdottomasti oltava, mutta se tarvitsee jonkun panemaan asiat liikkeelle, ja että itselläni ei ole siihen juuri nyt aikaa. En kuitenkaan aio sanoa näin. Sen sijaan tarjoan kaikille täällä ja muualla Piraattipuolueelle apua luvanneille tilaisuuden lunastaa lupauksensa. Älkää kertoko kenellekään, mutta Suomen Piraattipuolueen nettisivu ja foorumi odottavat kehityspalvelimellani äsken maksamani verkkotunnushakemuksen käsittelyä. Puolueen varsinaisen linjan päättää tietysti aikanaan peruskokous, jonka osallistujat allekirjoittavat yhdistyksen säännöt (luonnos työn alla) ja valitsevat ensimmäisen puoluehallituksen ja puheenjohtajan, jotka puolestaan päättänevät käytännön strategian (oma ehdotukseni on loppuviilailua vailla). Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, nettisivun foorumeineen pitäisi olla ylhäällä alkuviikosta.
Arpa, kuten sanonta kuuluu, on heitetty.
Oho
Puoliaktiivisista jäsenistä tuskin tulee pulaa, mutta mistä löytyy 1-2 kaveria hoitamaan viestintä ja julkisuus? Tähän tarvitaan ihminen tai ihmisiä, joilla on sekä karismaa että sana valmiina. Porukkaa saadaan tekemään heille taustamateriaalia, mutta jonkun täytyy olla se joka on valmis huutamaan tämän maailmalle omalla naamallaan.
Toinen kulmakivi olisivat henkilöt, jotka muodostaisivat henkilökohtaiset suhteet Ruotsin piraattipuolueeseen. Turha kyntää härmäläistä umpilatua, kun voimme piraatteina kopsata Ruotsista onnistuneet ideat ja käyttää heidän saavutuksiaan hyväksemme.
Ruotsin Piraattipuolue on onnistunut paremmin kuin kukaan olisi osannut aavistaa, joten minä ehdotan raskasta copy-pastea heidän mallistaan.
Sain viestin ficoralta:
Sain viestin ficoralta: verkkotunnus on myönnetty.
@Kari Rung
Samaa mieltä kautta linjan. Uskon että karismaattisia ja sanavalmiita ihmisiä kyllä Suomesta löytyy. En väitä itse olevani kumpaakaan sen enempää tai vähempää kuin kukaan muukaan, mutta olen varautunut astumaan tuleen jos se siitä on kiinni. Omalla nimelläni ja naamallani.
Erinomaista
@k1w11
Erinomaista. Mitään salaisia sopimuksiahan tässä ei ole tehty eikä olla tekemässä, vaan ajatuksena on sopia säännöt ja peruskokouksen ajankohta puolueen foorumilla jahka sen saan ylös.
Ei sillä että Piraattiliiton foorumeissa mitään vikaa on, mutta voi olla hyväksi niin -liitolle kuin -puolueellekin toimia Ruotsin mallin (vrt. Piratpartiet vs. Piratbyrån) mukaisesti hyvässä yhteistyössä, kuitenkin kumpikin omalla tahollaan.
Muutoksen aika
on vihdoinkin alkamassa.
1. Kunnon sivut pystyyn vaan
2. Sivut mahdollisimman monen tietoon --> saada mahdollisimman moni kiinnostumaan
3. Yhdistyksen/puolueen perustaminen
4. Jäsenten hankkiminen
5. Kirjoittaminen lehtiin sun muuta (esim. artikkeli Hesarissa saisi jo paljon puhetta aikaan)
6. Tapahtumien järjestäminen esim. jonkin hyvän asian puolesta
7. Lain uudistuksen miettiminen
Tuossa siis muutamia kohtia joita tuli mieleeni. Jatkaa vain asian kehittämistä!
Hyppään kelkkaan
Tulen paikalle perustamiskokoukseen - se tulee jäämään historiankirjoihin. Asun Helsingissä ja osaan sekä kirjoittaa että koodata, joten minusta saa myös työvoimaa. Ministeri Lindén ja sinivihreä hallitus pettivät dataajan niin pahasti, että en näe enää muuta vaihtoehtoa kuin piraattipuolueen.
En kannata täysin Piratpartietin mukaista puolueohjelmaa, mutta se on erittäin hyvä pohja.
Hienoa!
Mahtavaa jos puolueprojekti saadaan vihdoinkin myös Suomessa käyntiin. Kuten jo tuolla ylempänä totesin, en tällä hetkellä aio lähteä mukaan puolueeseen, mutta seuraan toki läheltä sitä. Varsinkin näin aluksi Piraattiliiton ja puolueen lienee kannattavaa tehdä varsin läheistä yhteistyötä, vaikka "organisaatiot" itsessään pidettäisiin ihan erillään.
Loistavaa
Tietoa kokouksesta vain tulemaan, niin yritän itsekin päästä paikalle. Olen todella kiinnostunut tästä puolueesta, jos vaan rahkeet riittää. : )
jep
olen kiinnostunut mutta maantieteellisen sijainni vuoksi tuskin paikalle pääsen.
Hyvä idea
Kannatan ehdottomasti puolueen perustamista. Olen valmis astumaan tuleen omalla nimelläni ja naamallani jos tarvitaan.
tuli mieleen
yhdistyksen/puolueen jäsenille voisi teettää paidan tai muuta matskua jos maksaa jonkin jäsenmaksun. Näin saisi vastinetta rahoilleen ja puolue/yhdistys näkyvyyttä.
Joku voisi myös neuvotella Relakks.com:n anonyymisurffauspaketille hyvän hinnan ja tarjota sitä jäsenhintaan 8)
Mukana ollaan
Olen juurikin muuttamassa ensi kuussa takaisin suomeen asuttuani ruotsissa kuutisen vuotta ja en voi olla ottamatta osaa tähän yhdistykseen joka on tekeillä. En vielä tiedä kuinka voisin olla avuksi, mutta eiköhän se jossakin vaiheessa selviä jahka asiaa saadaan eteenpäin.
Tätä suomessa tarvitaan ja kipeästi!
---------
There are two major products that came out of Berkeley: LSD and BSD. We don't believe this to be a coincidence. —Jeremy S. Anderson
There are two major products that came out of Berkeley: LSD and BSD. We don't believe this to be a coincidence. —Jeremy S. Anderson
mukana
Olen tukijoukoissa mukana.
Loistavaa pojat. Uutta
Loistavaa pojat. Uutta threadia kehiin kun juttu on 'virallistettu' ja sivut ja foorumit pystyssä.
Hienoa
Aivan varmasti olen paikalla kun on perustamiskokous.
Toivottavasti tämä hieno ajatus saisi vahvat siivet alleen.
Odottelen kuin pikkulapsi jouluna :)
Taistelu kenttämme: Internet!
Mielestäni tämän puolueen vahvimmaksi puoleksi tulisi tulla internet, koska sitä kautta saamme yhteyden Suomen nuorisoon ja siellä on kaikki puolueesta kinnostuneet. Ei ole olemassa warettaajaa joka ei netissä liikkuisi.
Olen valmis liittymään puolueen toimintaan.
Kun Hiltunen mainitsi tuossa haastattelussaan että ei ole täysin web-suunnittelun ammattilainen, niin voisin tulla mukaan rakentamaan tätä systeemiä, vaikka en ole itsekkään mikään ammattilainen mutta osaan asian.
petrinm[a\]gmail.com
Vielä kerran sanon että nettiin kannattaa panostaa, koska siellä on puolueemme kannattajat ja sitä muut puolueet eivät ole vielä vallanneet.
Hienoa
Mahtavaa että joku otti viimeinkin ohjakset käsiinsä ja lähti perustamaan Piraattipuoluetta suomeenkin. Aion itsekin tulla yhdistyksen perustamiskokoukseen paikalle, maantieteellisestä sijainnista riipuen. Aukeaisipa jo ne puolueen kotisivut.
Samma på Svenska
Täältä löytyy ainakin yksi henkilö joka ilomielin auttaa tulevaa puoluetta Ruotsinkielen asioissa minkä työkiireiltään ehtii. Olen ollut Ruotsin piraattipoikiin ja aikaisemmin yhteydessä ja voin kertoa että he ovat hyvinkin innostuneita Suomen tapahtumista ja auttavat ilomielin siinä missä voivat.
The time is here. Viva la Revolution!