Piraattiliitto-logo?

Koska Piraattiliitolla ei näytäisi olevan minkään sortin virallista logoa tai muuta graafista ilmettä, ehdottaisin nyt ensihätään jonkinsortin logo-kilpailua, tms. Mitä mieltä Piraattiliiton ylläpitäjät ja muu väki olisivat tällaisesta?

Logoehdotuksia on kyllä jo mm. tuolla paita-topikissa esitelty, mutta nyt niitä voisi listata tähän omaan topikkiinsa ja vaikka järjestää jonkin sortin äänestystä kunhan ehdokkaita löytyy.

Jälkeenpäin logoa voisi käyttää (tai sen avulla voisi suunnitella) esim. lehdessä, flyereissa, paidoissa, nettisivulla, missä vaan.

Tässä yksi nopea oma kyhäelmäni (kehitysideoita, kommentteja, kritiikkiä otetaan ilolla vastaan):
'Flag/Wave Of Freedom'

"...Do we really need our leaders or do they need us, where do they lead us? I'll tell you; down, down, down..." (Promoe - Up!)

Jep, tarvitsemme logon

Jep, tarvitsemme logon. JatZin ehdotus on hyvä, eli graafikot ja muuten vain graafisesti lahjakkaat piraatit, listatkaa tänne ehdotuksianne kaikkien arvioitavaksi.

Väriteema?

Onko logon tarkoitus sopia nykyiseen sivuston väriteemaan vai tehdäänkö sen pohjalta koko sivuston graafinen ulkoasu sitten uusiksi? :)

--
Matti Nikki / muzzy@iki.fi

--
Matti Nikki / muzzy@iki.fi

Vapaat värivalinnat

Ei mitään tarvetta sovittaa värejä nykyiseen sivustoväritykseen, vaihdoimme tähän vain päästäksemme eroon Drupalin default-väreistä, koska tätä default-teemaa oletusväreineen esiintyi jo niin monilla sivuilla. Eli suunnitelkaa logo ihan vapaasti, sivuston värejä voidaan kyllä säätää, jos logossa on hyvä värimaailma.

Kuten tuossa jo varmaan

Kuten tuossa jo varmaan kävi ilmi - ainakaan tuon minun - logon ei ole tarkoituskaan sopia sivujen väritykseen. Mahdollisimman vapaat kädet kaiken toteutuksen suhteen ja mahdollisimman moni osallistumaan tähän projektiin!:) Itse olen innolla mukana koska tämä on (ainakin tällä hetkellä) ainoa tapa millä voin tehdä jotain konkreettista Piraattiliiton hyväksi.

Tuosta omasta logostani sen verran, että itse lähdin suunnittelemaan sitä tuollaiselta 'vakavalta asialinjalta', koska esim. pääkallojen koristama logo ei välttämättä luo suurta uskottavuutta tai positiivisia tunteita piraatti-asioista tietämättömille - tämä on vain oma mielipiteeni. Logo heijastaa Piraattiliiton tuomaa uutta ja freesiä 'aaltoa', suhtautumista ja ajattelutapaa, samalla kun logossa Piraattiliiton 'lippu' liehuu varmasti ja vapaana :) Tässä tällainen nopea selitys ideasta logon takana.

"...Do we really need our leaders or do they need us, where do they lead us? I'll tell you; down, down, down..." (Promoe - Up!)

hei

saisko tuosta logosta isompaa versiota?
Onko tuossa käytetty liukuvärejä?

Ne on painon kannalta vähän vaikeita.

Logosta löytyy sekä

Logosta löytyy sekä liukua, että läpinäkyvyyttä, mutta jos paino osaa asiansa ei kummankaan pitäisi olla mikään ongelma:)
Voin laittaa ehtoommalla isomman kuvan logosta.

niinno

Ei ehkä ongelmia, mutta lisäkustannuksia jos mietit esim. t-paitoja tai muita tekstiilejä. ei ne tarroillakaan onnistu oikein.

No mutta esim. t-paitoihin

No mutta esim. t-paitoihin voidaan logosta tehdä häiveetön versio. Teen vaikka muutaman eri käyttötarkoitukseen tarkoitetun version tuosta vielä tänä iltana.

Hyvä juttu JatZ

Laita laadukas logo sopivan linkin päähän, niin voin minäkin kysäistä aasialaiselta kaveriltani paljonko homma maksaisi.

JatZin logo jpg:nä ja pdf:nä

Tässä olisi tuosta oma logoehdotuksestani vähän isommat jpg:t ja sitten sama vektorimuodossa pdf:nä.

Myös muiden logoehdotuksia kehiin!:)

ok

itse logo on ihan ok
typografia on hieman tylsä imo

Juu, olen itsekin tietoinen

Juu, olen itsekin tietoinen että typografia kusee, ei vaan tähän hätään löytyny parempia kandidaatteja:)

Hoi, hieno! Sininen(ja

Hoi, hieno! Sininen(ja valkoinen;) toimii.

Sinisen huono puoli

Sinisen huono puoli on se, että Drupalin oletusteema on sininen ja muutenkin sinistä on nähty tietokoneiden ruudulla jo aika pitkään.

Ehdotus on kaunis, mutta en tiedä halutaanko näyttää kauniilta vai provosoivalta. Myös "pääkallokasetti" sopisi mielestäni logoksi.

Ehkä vieläkin tärkeämpää olisi löytää hyvä fontti.

Mutta hyvää työtä, keep 'em coming!

"Ehkä vieläkin

"Ehkä vieläkin tärkeämpää olisi löytää hyvä fontti."

Olisikos tuo nykyisen "logon" fontti ok?

Ei asiaa voi lähteä

Ei asiaa voi lähteä pohtimaan Drupalin oletusteeman väreistä, jos sitten kun joku logo päätetään rakennettaisiin sivut kokonaan uudestaan (ainakin ulkoasu) ja räätälöidään teema tai tehdään vallan oma - ei siis käytettäisi suoraan mitään valmiita oletusteemoja - pääpointtina siis: Piraattiliitolle oma graafinen ilme.
Väritystä täytyy myös miettiä painotuotteiden ym. kantilta, ei ainoastaan mitä on nähty tietokoneen ruudulta.
Ja niinkuin tuossa Zirex mainitsi "Sininen(ja valkoinen;)" - Suomi ja isänmaallisuus vaikuttanut värivalintaan, sillä puolustammehan jokaista suomalaista ja oikeuksiamme.

Vaikka tuo pääkallokasetti onkin aivan loistava, se ei välttämättä ole uskottava ja voi olla vaikeasti lähestyttävä niille jotka eivät halua leimautua 'hulluiksi piraateiksi', mutta muuten mahdollisesti haluisivat olla osana Piraattiliittoa. Kannattaa myös muistaa asiat mitä puolustamme ja miten ne saadaan asiallisesti kaiken kansan tietoisuuteen, esimerkiksi tämä perusoikeuksien tallominen, se että jos "vauhkoomme" pääkalloliput liehuen ei välttämättä anna hyvää kuvaa.

hmm

Mitä ne muiden maiden liitot käyttää, kannattaisi varmaan valita yhtenäinen typografia. Jotenkin tuo nykyinen näyttää vinolta :)

Ruotsilla piratbyrånilla ja Tanskalla piraattiliitolla näyttää molemmilla olevan tuo home-taping logo ympyrässä, piratpartietilla Ruotsissa taas purje, joka on myös loistava. Itävallassa purje, Kanadalla kustomoitu purje pääkallo-vaahteranlehdellä jne.

Lisätään tuo purje tuonne ylös asap, nykyinen on helvetin tylsä. Mulle kelpaa nykyinen typografiakin, eikä sillä taida hirveästi olla väliä. Perusfonttejahan nuo käyttää pääasiassa. Purjeeseen vois lisätä jotain jos joku osaa :)

Täältä lisää: http://en.wikipedia.org/wiki/Pirate_party

Tuossa muutama esimerkki

Tuossa muutama esimerkki typografiasta, trajan on hieman erilainen, Helvetica ja Haettenschweiler ovat perus sans serifejä. Miten tässä drupalissa liitetään kuvat, ei löydy tageja eikä < i m g s r c=" > toimi, jotenkin niin jäykkä :|

http://i208.photobucket.com/albums/bb77/ohplzstfu/Piraattiliitto-3-Helve...
http://i208.photobucket.com/albums/bb77/ohplzstfu/Piraattiliitto-2-Haets...
http://i208.photobucket.com/albums/bb77/ohplzstfu/Piraattiliitto-1-Traja...

Kierrän kaukaa kaikki nuo

Kierrän kaukaa kaikki nuo impact-tyyliset paksut kapeat fontit (kaksi ekaa vaihtoehtoa), sattuu silmiin kun niitä kohti katsoo ja vaihtoehto nro. 3 on kuin suoraan jostain leffajulisteesta - en pidä :)
Tuo mitä olen omassani käyttänyt on Helvetica Neue Light Condensed, jos oikein muistan, ei parasta vaihtoehto kyllä sekään.

"Miten tässä drupalissa

"Miten tässä drupalissa liitetään kuvat, ei löydy tageja eikä < i m g s r c=" > toimi, jotenkin niin jäykkä :|"

Seuraavan päivityksen yhteydessä, eli ihan kohtapuoliin, tavallisetkin käyttäjät saavat oikeudet laittaa kuvia näkyviin kommentteihin ja juttuihin.

Jep, täytyy muistaa että

Jep, täytyy muistaa että Helvetica ei ole ilmainen fontti ;)

Itse en pidä alkuunkaan tikkumaisista fonteista logoissa, tulee laiha vaikutelma koko asiasta. Katsopa suomalaisten puolueiden logo-fontteja, ei siellä kovin ohuita olekaan :)

Entäs purje? Mikä on järjevää, purje, pääkallokasetti, kustomoitu purje vai joku muu?

Aivan, voin yrittää katso

Aivan, voin yrittää katso tuohon omaani hieman paremman fontin. Ja sanoin vaan että nuo impact-tyyliset ovat karseita :)

Logo

JatZ: lippuehdotuksesi on kaunis; linjat ja balanssit kohillaan, sanoisin. Motkottaisin siitä, että se on tyylitelty liian pitkälle, että se enää viestisi mitään konkreettista.

Näen piraattiliiton toimijana, jonka tehtävä on ravistella ja haastaa vallitsevia käsityksiä. Tästä syystä myös sen logon tulisi olla puhutteleva, haastaa katsojansa. Itse soisin sen viestivän myös kapinallisuutta.

Ohplzstfu ehdotti Piratpartietin purjelogoa, mutta minä jättäisin sen suosiolla Piraattipuolueelle, jos sellainen ikipäivänä Suomeen rantautuu. Kannatan kuitenkin Ohplzstfu - huh, mikä nickname kirjoittaa :) - ideaa pääkallosetistä ilman purjeita.

Ruotsin Piratbyrånin logossa on historiallisista syistä kasettipääkallo. Byrånin logo on muuten aika suttuinen ja kammottava, mutta olisiko se hyvä lähtökohta. Piraattiliitto kuitenkin nähdäkseni identifioituu samaan lokeroon kuin Piratbyrån, joten olisi luontevaa tunnustaa väriä myös tätä kautta. Ja helvetti, se kasettikallo ei tosiaan jätä epäselväksi mitä asiaa tässä ajetaan. Harva logo pystyy samaan.

Minua ei myöskään häiritse se, että kyseinen kallo vilahtaa TPB:n purjeessa. Ei se näytä olevan rasite Piratbyrånillekaan. Lisäksi tämä yhteys osoittaa minusta vain asennetta, sitä kapinallisuutta mitä kaipaan.

Nämä ovat nyt vain minun mielipiteitäni. Näkisin kuitenkin mielelläni kasettikallon vilahtavan edes jossain muodossa Piraattiliiton logossa.

Olen samaa mieltä tuosta konkreettisuudesta.

Olen samaa mieltä tuosta konkreettisuudesta. Kun yhden ehtoon tuloksena tuon logon väsäsin niin pohdin asiaa siltä kantilta, että vaikka Piraattiliitto onkin tekijänoikeuksia vastustava (kuten Piratebyrån), olemme myös paljon muuta. Enkä logolla halunnut laatikoida Piraattiliittoa vain tekijänoikeuksia vastaan taistelevaksi tahoksi.

Ja siis tämä logohan oli vain yksi ehdotus, sitä ei todellakaan tarvitse ikinä missään käyttää jos se ei ihmisiä sytytä :) Voin myös koittaa josko saisin jostain pääkalloilusta jotain logoa irti :)

Lippu

Diggailin logostasi, koska tyylikkyyden lisäksi se tuo mieleen jostain muutoksen airueiden eturintamassa heiluvasta lipusta tai muuta huttua. :)

Valitettavasti nämä mielikuvat aukeavat vasta kun tietää mitä Piraattiliitto on. Vieraalle ihmiselle se näyttäisi korkeintaan "ihan kivalta aallolta", ilman mitään syvempää viestiä.

Muutosta ajavana liikkenä Piraattiliitolla pitää olla aloite omalla puolellaan myös visuaalisessa ilmeessään. Ei mitään anteeksipyyntelyä tai sievistelyä, vaan logonkin on näytettävä siltä että nyt tulee nyrkkiä pöytään ja peeerkele!

Kasettilogosta (sorry mä oon jumittanut tähän ainoaan ideaan) vielä sellainen puolustuspuhe, että se on hieno irrallisena merkkinäänkin. Toisin sanoen siitä voi spin-offata badgeja ja t-paitoja. Kun se olisi liiton logona, ihmiset oppisivat aikanaan yhdistämään sen meihin ilman nimeäkin.

Olisi mahtavaa, jos jaksaisit tehdä lisää ehdotuksia. Tuollaisista oikeista malleista on helpompi keskustellakin. Fontteja ehtii sitten miettimään myöhemminkin, kunhan jotain logautusta saadaan pöytään.

Ja Ohplzstfu:lle samat terveiset.

Juurikin näin, ymmärsit

Juurikin näin, ymmärsit logon idean (jota olen tuossa aikaisemminkin vähän jo selostellut jos luit). Mutta tottahan tuo on, että suurinosa ihmisistä ei jaksa ruveta pohtimaan logon syvempää olemusta jollei se heti tuo mitään konkreettista mieleen. Mutta todellakin yritän väsätä seuraavan logoehdokkaan kunhan löytyy aikaa.

hometaping svg löytyy

hometaping svg löytyy muistaakseni wikipediasta. jos ei löydy niin tein itse siitä vektorin taannoin ja voin sen toki jakaa.

edit:

ei löydykään, mutta uppaan sen kohta

edit2:
http://www.mediafire.com/?grtbmtm0c3w

Paidat olisivat kyllä hyviä,

Paidat olisivat kyllä hyviä, kunhan se oikea logo löytyy =) Piraattiliitto saisi samalla hyvää mainostusta.

Tyylikkyys ennen kaikkea.

Logot olisivat sellaisia oltava joka ei ole liian silmiin pistävä mutta kiinnittää huomion. Sen pitäsi olla myös sen verran hieno, että sitä kehtaa pitää. Semmosen logon suunnittelu ja tekeminen maksaa jotain tonnin luokkaa kun desinger tekee sen, suosittelen. Tähän nyt ei mikään yläastelaisten pääkallon kuvat kuulu. Pahottelen vertausta. Piraattiliiton teksti ja alle joku feidaava aalto vois olla tms...

Edit: Ahaa.. joku siis ehti tehdä jotain sen suuntasta.. heh. no mutta.. se ei käy, aivan liian tökerö jotenki... pitäisi sijoittaa mielummin tekstin alle ym. Antakaa oikeesti tehdä sen joku joka osaa.

Löytyiskö sulta tonnia

Löytyiskö sulta tonnia heittää hyvään tarkoitukseen?

...

...

Idean tynkää

http://www.broadbandwatcher.co.uk/wp-content/uploads/2011/01/Piracy-Skul...

tuossa vois olla ideaa mistä lähteä jalostamaan, yksinkertainen ja siisti.

Syndicate content