Se EU-demokratiasta: Sarkozy torppasi EU-parlamentin tahdon, p2p-käyttäjien nettiyhteydet vaarassa

Viime torstaina pidetyssä kokouksessaan EU:n viestintäministerit päättivät poistaa käsittelyssä olevasta EU:n telekommunikaatiopaketista EU-parlamentin sinne ylivoimaisella 88%:n äänten enemmistöllä hyväksymän lisäys 138:n, jolla oli määrä turvata nettikäyttäjien oikeusturva tekijänoikeusteollisuuden mielivaltaa vastaan. Lisäyksen taustalla oli Ranskan presidentti Sarkozyn omaan maahansa ajama ns. kolmesta-poikki-käytäntö, jossa viihdeteollisuus voisi pakottaa palveluntarjoajat katkaisemaan väittämiensä nettipiraattien nettiyhteydet ilman puolueetonta tuomioistuinkäsittelyä ja oikeuden määräystä. IFPI on ollut Sarkozyn aloitteesta luonnollisesti innoissaan, ja sen vanavedessä myös oma tekijänoikeuslobbymme on jo ehtinyt ehdottaa Suomeen samaa mallia.

Asiasta käydyssä debatissa Tanska, Itävalta, Bulgaria, Puola ja Unkari vastustivat aluksi Ranskan tahtoa, mutta lopullisessa äänestyksessä lisäys 138:sta piti kiinni enää kolme maata. Ennen ministereiden kokousta kaksi lisäyksen puolesta vahvasti kamppaillutta europarlamentaarikkoa - sosialistiryhmän Guy Bono ja vihreiden Daniel Cohn-Bendit - vetosivat erikseen kirjeitse ministereihin, jotta he kieltäytyisivät alistumasta Ranskan 'sanelupolitiikkaan' ja noudattaisivat parlamentin selkeää tahtoa. "Lisäyksen poistaminen vain yhdeksän kuukautta ennen EU:n parlamenttivaaleja antaisi EU-kansalaisille hyvin huonon kuvan Euroopan demokratian tilasta ja erityisesti EU:n ministerineuvostosta", mepit viestittivät vetoomuksessaan.

Bonon ja Cohn-Benditin pelot kävivät toteen, ja jälleen kerran olemme saaneet nähdä, mitä EU:n demokratiavaje merkitsee käytännössä. Muutaman tekijänoikeusteollisuuden lobbarin sana painaa vaakakupissa selvästi enemmän kuin EU-parlamentin ylivoimaisen enemmistön tahto. Ranska pääsee nyt ajamaan eteenpäin omaa kolmesta-poikki-systeemiään, ja tie siihen on näillä näkymin auki myös muissa EU-maissa, mikäli niiden parlamentit haluavat yhtä lailla uhrata nettikäyttäjiensä oikeusturvan levy- ja elokuvayhtiöiden yksityispoliiseille. (Lisätietoa telekommunikaatiopaketin tämän hetken tilanteesta englanniksi La Quadrature du Netin lehdistötiedotteesta.)

Taas mentiin

...sillä Suomihan on ensimmäisen Ranskan jälkeen ajamassa moista lisäystä Suomen to-lakiin. Tosin tuosta haittaa ole kuin kaupungissa asuville. Maaseudulla ei tuolloin voi enää warettaa kun lankaliittymät korvataan alle megasilla langattomilla.

maaseutu

Ja miksiköhän ne yhteydet niin paskoiksi laitettaisiin?

Täällä päin ainakin Sonera

Täällä päin ainakin Sonera aikoo keriä kaapelit kerälle ja korvata ne langattomilla 450-liittymillä. Eli jos oikein hyvä onni sattuu kohdalle niin saa nippa´nappa megasen liittymän siirtonopeudet. Oma kämppä sattuu tosin olemaan isojen mäkien keskellä... eli jos nettisignaali liikkuu yhtä hyvin kuin digisignaali saa olla kiitollinen jos sähköpostinsa pääsee joskus lukemaan. =(

Tämäpä kiva kuulla

Onkohan jotku tullu ajatelleeksi, että netin välityksellä liikkuu paljonkin kuvaa ja ääntä. Jotkut voivat tehdä vaikkapa töitä jota aletaan nyt syynäämään jne. Mitenkähän aikovat joka kerta erottaa youtuben ja metacafén ja monen muun paikan nettitarjonnan seuraamista. Kaistan käyttöä sekin vaatii, vai aletaanko nyt vahtimaan hubeja vai mikä olikaan se pointti mistä menee kolmesta poikki juttu.

Ranska

Sammakkojen luvattu maa.

Vain vaimea lorina kuuluu

Demokratian toimintamalli EU:ssa vaiheittain (ns. eurostoliittolaisittain):
1. Valmistellaan esitys suljettujen ovien takana
2. Tehdään esitykseen tutustuminen vaikeaksi, että lobbarit saavat valtaa
3. Annetaan välillä suurinpiirtein demokraattisesti valitun parlamentin päättää, komission sijasta
4. Jos tulos ei ole haluttu, asetetaan se kansanvallan mukana pönttöön
5. Vedetään vessa
(6. Ollaan hiljaa)

Totta

Suuren rahan valta jyräsi taas ihmismäisen päätöksen.

heh

Ettei vaan olisi taas jenkkiläinen lahjontapolitiikka käytössä.