Uutisia piratismista, immateriaalioikeuksista ja yksityisyyden suojasta.

Piratismin ruotsalaiset voimahahmot Falkvinge ja Sunde Suomessa

The Pirate Bayn perustaja Peter Sunde ja Ruotsin piraattipuolueen perustaja Rick Falkvinge ovat vierailulla Suomessa. Sunnuntaina 10. huhtikuuta Piraattipuolue järjestää Helsingissä, Kampin ostoskeskuksen Johto cafessa kello 11:00 alkavan englanninkielisen keskustelutilaisuuden "How should the artist get paid?", johon molemmat vieraat osallistuvat yhdessä Iron Sky -elokuvan tekijöiden ja Creative Commons -lisensointia Suomessa edustavan Aalto-yliopiston tutkijan Tarmo Toikkasen kanssa. Aikaa yleisökysymyksille ja lehdistölle on varattu runsaasti. Sunde lähtee Suomesta tiistaina, Falkvinge keskiviikkona.

Taas uusi p2p-oikeusmurha: "Monenko ihmisen elämän TTVK saa vielä pilata?"

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus on tuominnut Sarahs Secret Chamber -nimellä toiminutta 1 600 käyttäjän DC-hubia ylläpitäneet helsinkiläiset 35-vuotiaan naisen ja 21-vuotiaan miehen muutamien kuukausien ehdollisiin vankeusrangaistuksiin sekä jättiläismäisiin, yli 800 000 euron yhteisvastuullisiin korvauksiin eri tekijänoikeuksien haltijoille. Piraattipuolue luonnehtii tuomiota oikeusmurhaksi, joka jatkaa suomalaisten oikeusistuinten Finreactor-jutussa omaksumaa linjaa. "On häpeällistä nähdä, miten yksityiselle organisaatiolle annetaan valta jahdata ihmisiä, joiden ei voida edes osoittaa aiheuttavan merkittävää tulonmenetystä tai muutakaan haittaa kenellekään. Edes oikeista rikoksista ei yleensä voi saada näin suuria korvaussummia", Piraattipuolueen puheenjohtaja Pasi Palmulehto jyrisee.

Bank of America lopetti maksut WikiLeaksille – WikiLeaks varoittaa yrityksiä vastaiskusta

Yhdysvaltojen suurin liikepankki ja maailman kolmanneksi suurin pankki Bank of America on liittynyt Visan, MasterCardin ja Paypalin kanssa samaan WikiLeaksin vastaiseen rintamaan lopettamalla kaiken maksuliikenteen WikiLeaksille. Wikileaks reagoi asiaan välittömästi pyytämällä Twitterissä "kaikkia vapautta rakastavia ihmisiä sulkemaan tilinsä Bank of Americassa." Vain kolme minuuttia tämän kehotuksen jälkeen Twitteriin ilmestyi uusi viesti, jossa WikiLeaks toteaa: "Harjoittaako yrityksesi liiketoimintaa Bank of American kanssa? Neuvomme on, että sijoitat varasi johonkin turvallisempaan paikkaan."

WikiLeaks sivalsi Ruotsia paljastamalla parlamentilta salatun tiedonvaihdon Yhdysvaltojen kanssa

Päästyään takaisin WikiLeaksin ohjaimiin ystävänsä ja tukijansa Vaughan Smithin asuttamasta hulppeasta Ellinghamin kartanosta käsin Julian Assange ei tuhlannut aikaansa vaan ryhtyi välittömiin vastatoimiin vaarallisimpien vihollistensa suhteen. Ruotsi on jo kuukausien ajan ahdistellut Assangea heppoisisilla ja "taivaisiin asti haisevilla" (kuten dokumentaristi Michael Moore asian ilmaisi) seksisyytteillä onnistuen pakottamaan hänet viikoksi Wandsworthin viktoriaaniseen vankilan ankeaan eristysselliin ja vielä senkin jälkeen moderniin elektroniseen kotiarestiin. Siksi ei ollut suuri yllätys, että ensimmäinen kapteenin komentama laukaus WikiLeaksin tykistöstä lähti Ruotsin suuntaan.

Julian Assange BBC:lle: "Uusi loanheittoyritys Ruotsista tulossa"

WikiLeaksin perustaja Julian Assange on vapautettu takuita vastaan, ja BBC kävi tuoreeltaan haastattelemassa häntä Bungayssa, Suffolkissa. Assange uskoo, että häneen kohdistuneen rajun loanheittokampanjan taustalta löytyy useita eri tahoja ja motiiveja henkilökohtaisesta kaunasta aina kansalliseen ja kansainväliseen poliittiseen laskelmointiin. Tuoreiden kokemustensa perusteella hän on huolestunut siitä, kuinka kuka tahansa henkilö missä tahansa Euroopan valtiossa voi joutua luovutetuksi mihin tahansa toiseen Euroopan valtioon ilman, että prosessin aikana esitetään minkäänlaisia todisteita kyseisen henkilön väitetyistä rikoksista. Ruotsin syyttäjäviranomaiset eivät ole vieläkään toimittaneet Assangelle ja hänen asianajajilleen minkäänlaista juttuun liittyvää todistusaineistoa eivätkä nostaneet häntä vastaan syytteitä. Sen sijaan he ovat lainvastaisesti vuotaneet ruotsalaiselle iltapäivälehdelle Expressenille tietoja häneen kohdistuvista epäilyistä ja siten onnistuneet tahraamaan hänen maineensa ennennäkemättömässä mittakaavassa. Tätä kuvastaa se, että Google löytää jo 20 miljoonaa nettisivua, joissa hänen nimensä yhdistetään raiskaukseen.

Yhdysvallat murtaa WikiLeaks-vuotajan Bradley Manningin psyykeä eristysvankeudella

WikiLeaksin perustaja Julian Assange on ollut viimeiset pari viikkoa valtavan kansainvälisen mediakohun keskipisteessä. Paljon vähemmälle huomiolle on jäänyt mies, jonka uskotaan vuotaneen WikiLeaksille massiivisen Irakin ja Afganistanin sotia koskevan aineiston sekä päivittäin uusia lehtiotsikoita tuottavat amerikkalaisdiplomaattien viestit. Tämä mies on 22-vuotias sotilas Bradley Manning, joka viruu tällä hetkellä Yhdysvaltojen merivoimien vankilassa Quanticossa, Virginiassa. Hänen tilanteeseensa saatiin valaistusta eilen Glenn Greenwaldin julkaistua Salonissa kirjoituksen, jota varten Greenwald oli hankkinut ensikäden tietoa Manningin olosuhteista niin siviileiltä kuin vankilan edustajalta. Greenwald kertoo, että Manning on viettänyt jo viisi kuukautta Quanticon vankilan eristyssellissä odottamassa oikeudenkäyntinsä alkua jatkona kahden kuukauden eristysvankeudelle kuwaitilaisessa sotilasvankilassa. Greenwald luonnehtii Manningin olosuhteita julmiksi ja epäinhimillisiksi, ja monissa sivistysvaltioissa vastaava kohtelu luokiteltaisiin Greenwaldin mukaan jopa kidutukseksi.

Anonymous pimensi jälleen Ruotsin syyttäjänviraston sivut

Anonymous ilmaisi oman kantansa Ruotsin syyttäjäviranomaisten WikiLeaksin perustajaan Julian Assangeen kohdistamaan ahdisteluun pimentämällä syyttäjän angklagare.se-sivuston palvelunestohyökkäyksellä noin 11 tunnin ajaksi. Sivut menivät nurin lähes välittömästi sen jälkeen, kun Ruotsi oli valittanut oikeuden päätöksestä, joka olisi päästänyt Assangen vapaaksi takuuta vastaan. Se, joutuuko Assange viettämään joulunsa syyttömänä – ja syyttämättömänä – Wandsworthin vankilan eristyssellissä, ratkeaa huomenna Lontoossa tapahtuvassa High Court -käsittelyssä.

Piraattimeppi Engström: "Käyttääkö USA Swift-tietoja WikiLeaksin tukijoiden jäljittämiseen?"

Yhdysvaltojen hallinnon ja sen poliittisten tukijoiden viimeaikaiset toimet WikiLeaksiä vastaan ovat saattaneet täysin uuteen valoon elokuun alussa voimaan astuneen sopimuksen, jonka mukaan EU lähettää ns. SWIFT-pankkitietoja EU-kansalaisten maksutapahtumista Yhdysvalloille terrorismin vastaisen Terrorist Finance Tracking Program eli TFTP-ohjelman käyttöön. EU:n sisäasioiden komissaari Cecilia Malmström maalaili vielä kesäkuussa sopimuksen "lisäävän Euroopan kansalaisten turvallisuutta samalla kun se täysin kunnioittaa heidän oikeuttaan yksityisyyteen ja heidän tietosuojaansa." Ruotsin Piratpartiet ja monet kansalaisjärjestöt olivat jo kesällä hyvin kriittisiä sopimuksen suhteen. Esimerkiksi Piratpartietin meppi Christian Engström sanoi tuolloin: "Tämä on tyhmä ja tarpeeton päätös. Se osoittaa, kuinka europarlamentti antaa vetää itsensä mukaan siihen terrorismin massapsykoosiin, jonka perusteella poliitikot voivat laajentaa valvontayhteiskuntaa entisestään."