Jymy-yllätys Ranskassa: kansalliskokous äänesti kolmesta poikki -lain nurin!

Kerroimme viikko sitten, kuinka kiistelty ns. kolmesta poikki -laki eli La loi Hadopi läpäisi parlamenttikäsittelyn Ranskassa äänin 12-4 hyvin kyseenalaisissa olosuhteissa. Kyseessä oli parlamentin ylähuoneen eli senaatin käsittely, jossa paikalla istuntosalissa oli yli 41 tuntia kestäneen kiihkeän debatin jälkeen vain 16 senaattoria 331:stä. Muut senaattorit uskoivat asian tulevan äänestykseen vasta seuraavalla viikolla ja olivat siksi jo ehtineet lähteä kotiin lepäämään. Ylähuoneen hyväksynnän jälkeen kukaan ei osannut edes odottaa laille enää vaikeuksia parlamentin alahuoneessa eli 577:n edustajan muodostamassa kansalliskokouksessa. Mutta alahuoneen sosialisteilla olikin muhimassa todellinen pommi. He olivat kuunnelleet kansalaisten laajoja protesteja lain suhteen ja muuttaneet kaikessa hiljaisuudessa aiemmin myönteisen kantansa kielteiseksi.

Siinä missä lain kannattajat olivat päässeet hyödyntämään ylähuoneen senaattoreiden harvalukuista läsnäoloa viikkoa aiemmin, sosialistit pääsivät nyt iskemään yhtä yllättäen erittäin harvalukuisessa alahuoneen istunnossa presidentti Sarkozyn ja tekijänoikeusteollisuuden yhteishanketta vastaan. Laki äänestettiin nurin sosialistien johdolla äänin 21-15. Lisää suolaa hallituksen haavoihin heitti kaksi oikeistokansanedustajaa, jotka äänestivät sosialistien mukana lakia vastaan protestiksi lakiin viime hetkellä tehdylle lisäykselle, joka olisi pakottanut nettiyhteytensä menettäneet tiedostonjakajat maksamaan olemattomasta yhteydestään palveluntarjoajalle normaaleja kuukausimaksuja.

Tulos oli shokki presidentti Sarkozylle, kulttuuriministeri Christine Albanelílle ja suurille elokuva- ja levy-yhtiöille. "Maassa puhalsi kapinan tuuli, joka tarttui myös kansalliskokoukseen ja sai opposition muuttumaan enemmistöksi. Hallitus on nyt vaikeuksissa", luonnehti eräs sosialisteista tapahtunutta. Kitkerä kulttuuriministeri Albanel syytti sosialisteja ansan virittämisestä hallitukselle. Presidentti Sarkozy puolestaan vakuutti hallituksen tuovan lakiesityksen muokatussa muodossa uuteen parlamenttikäsittelyyn "lähiviikkojen aikana". IFPI:n kansainvälinen johtaja John Kennedy kertoo Billboardille olevansa pettynyt lain kokemaan takaiskuun. Hän luottaa kuitenkin siihen, että Ranskan hallitus ja presidentti Sarkozy - jota hän ylistää "IP-oikeuksien todelliseksi esitaistelijaksi" - tuovat lain nopeasti uuteen käsittelyyn.

^^

Kuinka hauskaa että laki kaadettiin yhtä epäreilulla liikkeellä kun se yritettiin ajaa sisään :D

Mikäs tuossa oli epäreilua?

Jesh!

Noin siinä käy kun ei ole paha presidentti juonimassa korvan takana koko ajan. Wuhuu, Ranskassa löytyy sittenkin poliitikkoja jotka kuuntelevat kansaa!

Kätten laskenta :o ... Pieni Suomi KYLLÄ/EI nappeineen vaikuttaa taas huomattavasti kehittyneemmältä paikalta.

Tämä

On vasta esinäytös.

Ja sammakkojen keisari Sarkozy kätyreineen puuhastelee koko ajan taustalla,niin tie on todella pitkä ja kivinen ennen kuin piraatit saavat ihmisarvoista kohtelua.